«Η Διδακτική Της Θρησκειολογίας Στα Θρησκευτικά Της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης»,

Σωτήρης Καζάκος, Μτπχ. Θρησκειολογίας

Οι λόγοι καταρχάς που οδήγησαν τον γράφοντα στην επιλογή του θέματος της εργασίας αυτής, εκτός από τα γενικότερα θρησκειολογικά ζητήματα με τα οποία ήλθε σε επαφή κατά τη διάρκεια των μαθημάτων του μεταπτυχιακού κύκλου σπουδών, που ανέδειξαν σημαντικά ζητήματα και δημιούργησαν το απαραίτητο πλαίσιο μέσα στο οποίο κινήθηκε, είναι κυρίως δυο. Αφενός έχουν να κάνουν με την επαγγελματική του ιδιότητα και λειτουργία ως θεολόγου καθηγητή στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση τα τελευταία δεκαοκτώ χρόνια, που είναι μια ιδιότητα που επίμονα υπενθύμιζε ότι θα μπορούσε και θα έπρεπε στην εργασία αυτή ο γράφων να ασχοληθεί με ένα θέμα που θα πρόσφερε στη διαμόρφωση της φυσιογνωμίας του μαθήματος των θρησκευτικών σ΄ αυτήν τη βαθμίδα της εκπαίδευσης. Αφετέρου δε αυτό έρχεται να συσχετιστεί με μια συζήτηση που είναι σε εξέλιξη εδώ και κάμποσα χρόνια, που αφορά το περιεχόμενο, την κατεύθυνση και την προοπτική του μαθήματος των θρησκευτικών, αλλά ίσως ακόμη και των θεολογικών σπουδών στη χώρα μας, η οποία (συζήτηση) και κρίσιμη είναι και εντάσεις έχει γνωρίσει και εν τέλει δεν έχει βρει ακόμη την ταυτότητά της. 

   Έτσι, με βάση αυτό το πεδίο και τα χαρακτηριστικά του, ακολουθήθηκε μια συγκεκριμένη πορεία για την προετοιμασία της έρευνας και στη συνέχεια η ίδια η έρευνα, για τη συγκέντρωση του κατάλληλου υλικού που θα οδηγούσε στη δημιουργία της παρούσας εργασίας. Η φάση αυτή είναι επίπονη και χρονοβόρα, αλλά πολύ σημαντική, που προσδιορίζει το περιεχόμενο και την ποιότητα του έργου. Το υλικό που αναζητήθηκε, ευρέθηκε, αλλά και συνεχίζεται να ερευνάται, κατατάσσεται σε τέσσερις κατηγορίες ή ομάδες. Η πρώτη αφορά τις πηγές, οι οποίες στην προκειμένη περίπτωση είναι οι σχετικοί νόμοι του ελληνικού κράτους από τη μεταπολίτευση και μετά, που ασχολούνται με τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών στο Γυμνάσιο και το Λύκειο και τα σχολικά βιβλία. Η δεύτερη, όλη εκείνη τη βιβλιογραφία που ασχολείται με τη γενική και ειδική διδακτική του μαθήματος, που θέτει το πλαίσιο μέσα στο οποίο αυτό κινείται, ενώ η τρίτη παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς είναι αυτή που προσπαθεί να εντοπίσει και να καταγράψει τις απόψεις που ακούστηκαν για το θέμα με κάθε τρόπο και ευκαιρία, θεσμικό ή μη, κατά την περίοδο που εξετάζουμε. Συνέδρια, ημερίδες, αλλά και ανακοινώσεις ή άρθρα σε επιστημονικά, εκπαιδευτικά ή θεολογικά περιοδικά ανήκουν στο υλικό της ομάδας αυτής. Τέλος η τέταρτη κατηγορία υλικού συμπληρώνει την προσέγγιση και την επεξεργασία του θέματος, καθώς ασχολείται με την καταγραφή και την αποτύπωση ενός χάρτη για το τι συμβαίνει με το ζήτημα αυτό στις άλλες χώρες της Ευρώπης. Οι κατηγορίες αυτές του υλικού προσδιορίζουν όπως είναι φυσιολογικό και τη διαμόρφωση, τη διάταξη και το περιεχόμενο των κεφαλαίων της διπλωματικής αυτής εργασίας.
   Όπως φάνηκε από τα παραπάνω, η εργασία αυτή προσπαθεί να καταγράψει όλες τις παραμέτρους και τα χαρακτηριστικά του από πολλές πλευρές δύσκολου αυτού ζητήματος, ελπίζοντας ότι θα μπορέσει να αποτελέσει έστω και μια μικρή συμβολή στον αναγκαίο πια επανακαθορισμό της φυσιογνωμίας της διδακτικής του μαθήματος των θρησκευτικών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση στη χώρα μας, που θα είχε πολλά να προσφέρει.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου