«Μαγεία, Θρησκεία, Άνθρωποι»,

Κωνσταντίνος-Κλέαρχος Σταματουλάκης, Πρ.πτυχ. Θρησκειολογίας

Με την εμφάνιση της θρησκείας  προκύπτει μια ακόμα έκφανση του ανθρώπινου πνευματικού κόσμου, η μαγεία. Χωρίς να μπορεί να οριστεί επακριβώς και με σιγουριά ποία είναι η φύση της, η μαγεία και οι ακόλουθοι της δεχόντουσαν βιαιότατη επίθεση από την επίσημη θρησκεία.
Στην αρχαία Ελλάδα η μαγεία υπήρξε αντικείμενο χλευασμού και η ποινή για τους μάγους ήταν ο θάνατος. Εκείνη την περίοδο η μαγεία ασκούταν είτε σε νεκροταφεία, είτε σε σκοτεινές γωνίες των σπιτιών, κάτω από άκρα μυστικότητα, και το βασικότερο οι σχέσεις μεταξύ μάγου και αυτού που τον είχε ανάγκη ήταν πελατειακές.
Κατά τον μεσαίωνα η απειλή του χριστιανισμού είναι ακόμα μεγαλύτερη απ’ ότι αυτή της επίσημης θρησκείας στην αρχαία Ελλάδα. Πλέον η μαγεία καταδικάζεται ανοιχτά και οι μάγοι δεν αντικρίζουν μόνο την απειλή του θανάτου, αλλά και σκληρά βασανιστήρια. Οι μάγοι, και περισσότερο οι μάγισσες, είναι εχθροί του ίδιου του θεού, μιας και έχουν κάνει συμφωνία με το Διάβολο, που τους προσφέρει τις δυνάμεις του ύστερα από εξωφρενικές τελετές μύησης. Οι «κοινοί θνητοί» ναι μεν χρησιμοποιούν κάποιες φορές τις δυνάμεις των μαγισσών, μιας και ο φόβος της τιμωρίας εξασθενεί μπροστά στα ανθρώπινα πάθη, αλλά τις περισσότερες φορές τους καταγγέλλουν για να απαλλάξουν την περιοχή τους από το μίασμα, αλλά και για να κάνουν και οι ίδιοι μια καλή πράξη.
Τέλος, στις μέρες μας, οι εκκλησία συνεχίζει να βρίσκεται σε έντονη αντιπαράθεση με τη μαγεία αλλά με πιο «πολιτισμένους» τρόπους: η σκληρότερη τιμωρία είναι ο αφορισμός. Η μαγεία όμως έχει αλλάξει χαρακτήρα. Είναι πλέον ανοιχτή στο κοινό, μέσω μιας πληθώρας εκδόσεων συγγραμμάτων. Ακόμα υπάρχει ένας συσχετισμός και συχνά ταύτιση με παγανιστικές αντιλήψεις, που πιθανότατα προέκυψαν από τον κοινό τους διωγμό και τη δαιμονοποίηση τους από την εκκλησία το μεσαίωνα. Μαζί της έχουν αλλάξει και οι αντιλήψεις για τους μάγους  και τις μάγισσες που προωθούνται σήμερα μέσα από τη λογοτεχνία και τον κινηματογράφο, ως πρότυπα δύναμης, ανεξαρτησίας και πολλές φορές φεμινισμού. 
       Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να εξερευνήσει την επιρροή του ανθρώπου και της επίσημης θρησκείας/ εκκλησίας στη διαμόρφωση της μαγείας και των μάγων στις τρεις αυτές βασικές περιόδους της ανθρωπότητας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου